Hvordan vælger jeg det rette netværk?

Du går med tanker om at finde en netværksgruppe, der er det rette match for dig. Men hvad skal du være opmærksom på i dit valg?

Ved at indgå i en eller flere netværksgrupper kan du målrettet udvide dit eksiste­rende netværk. Netværksgrupper er blevet en integreret del af vores samfund. Alle netværksgrupper har overordnet det samme mål, nemlig at få synergi og vidensdeling til at opstå.

Valget af netværksgruppe er en disciplin i sig selv. Der er mange udbydere og de er ikke meget for at dele infomation om hverken deltagere og pris på nettet.

Men uanset hvilken netværksgruppe du vælger, vil vi anbefale, at det er ud fra dine egne kriterier. Hvis valget har været dit eget, vil du føle større ejerskab, og derved er chancen for, at dit medlemskab bliver en succes væsentligt større.

Definér, hvad du gerne vil opnå med din netværksgruppe. Som i masser af andre professionelle sammenhænge er det væsentligt "at starte med slutningen". Altså: Hvilke mål skal netværket være midlet til at nå? Jo mere konkret du er, desto lettere bliver det at gå igennem udvælgelsesprocessen af forskellige typer netværk. Målene kan være meget forskellige.

Identificer forskellige netværk, som kan have din interesse, og sæt dig ind i hvem der sidder med, hvordan møderne bliver faciliteret, er det er et formelt eller uformelt rum, bliver møderne holdt ude hos deltagerne eller inhouse hos udbyderen osv.

Efterhånden som dit beslutningsgrundlag snævrer ind til nogle få realistiske muligheder, skal du stille dig selv nogle spørgsmål.

Hvad kan jeg tilbyde de øvrige deltagere?

Kig på netværkets deltagere og overvej, hvordan du kan bidrage. Igen er det afgørende, at du kan se nogle muligheder for at give, for det er sådan du gør dig selv attraktiv i forhold til at blive modtager. Du kan tilbyde viden af f.eks. faglig eller markedsmæssig karakter, referencer til dit eget netværk, økonomi eller noget helt fjerde. Der behøver ikke nødvendigvis være et sammenfald mellem, hvad du giver, og hvad du modtager, det vigtige faktum er blot, at du både giver og modtager.

Hvad kan de øvrige deltagere tilbyde mig?

Det er naturligvis af stor betydning at gennemskue, hvorvidt de andre del­tagere kan bidrage til dine ønsker. Som regel får de fleste en fornemmelse af dette allerede på første netværksmøde.

Hvordan og hvornår vil jeg afgøre, om netværket er en succes for mig?

Når du kender dit mål med netværket, er det relativt let at opstille dine succeskriterier. I farten kan det være nemt at glemme at opstille sine succeskriterier, fordi "det jo går meget godt". Når det så er tid til evaluering efter f.eks. et halvt eller helt år, kan det være svært at afgøre, hvorvidt man kan erklære sig tilfreds eller ej. Så vær helt klar på tidspunkt og kriterier.

Og husk de store gevinster kommer ofte i det lange løb, når der er opbygget så meget tillid deltagerne imellem, at de kan stå inde for hinanden.

Corporate Training Consulting, Ane Katrines Vej 18, 2000 Frederiksberg, Danmark, +45 5160 0054, Info@ctconsulting.dk, CVR: 39813408
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang